مقالات سایت

درمان نفخ شکم با عرقیات

نفخ شکم چیست؟

نفخ فرآیندی بیولوژیکی است که ناشی از تجمع گاز در معده و روده است و موجب ایجاد دل درد و ناراحتی‌های شکمی می‌شود.

علل ایجاد نفخ

1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)
2- یبوست
3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)
4- سندرم روده تحریک پذیر
5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی
6- پرخوری
7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک
8- افزایش وزن
9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.
10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.

راهکارهای درمانی نفخ شکم

 -دمنوش‌ها و عرقیات ضدنفخ 

اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید، می‌توانید از مصرف دمنوش‌ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضد نفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید.
دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه برای درمان نفخ نیز بسیار مفید و موثر است.

ریحان و نعناع را در سبد سبزی خود داشته باشید
اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

آویشن را فراموش نکنید
آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیا است که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود.
این گیاه، خلط ‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاهخواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

زردچوبه را از فهرست ادویه‌های خود حذف نکنید
زردچوبه یکی از پرخاصیت‌ترین ادویه‌ها است که می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود 15 دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.

پوست حبوبات را جدا کنید
حبوبات یکی از نفاخ‌ترین خوراکی‌ها هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس‌خورده می‌توانید پیش از پختن، آن‌ها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.

مخلوط کدو سبز و ماست را امتحان کنید
خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه نیز استفاده کرد.

میوه‌هایی که قند کمتری دارند انتخاب کنید
بعضی‌ها به عنوان دسر میوه می‌خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می‌برید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر را به شما توصیه می‌کنیم. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی.

به توت‌فرنگی و گریپ‌فروت نقش‌های تازه بدهید
توت‌فرنگی و گریپ‌فروت قند فروکتوز پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند و می‌توانید با اضافه کردن توت‌فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ‌فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت‌ها را بگیرید.

گوشت‌های کم‌چرب بخورید
معمولا مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، توصیه می‌شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم‌چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.

معجون زنجبیل را از یاد نبرید
اگر زیاد نفخ می‌کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می‌کند.

نوشیدن چای نعناع:
همانطور که برای خیلی چیزها مفید است،در کنارش میتواند باعث شل شدن دستگاه گوارش شود و در نهایت منجر به هضم سریع میشود و نفخ را از بین میبرد.

لیست خوراکی های ممنوع زمان نفخ

  1. آدامس
  2. نوشابه گازدار
  3. مواد فیبردار (مثل: کلم، کاهو، حبوبات)
  4. سیر
  5. چای
  6. ذرت
  7. پیاز
  8. آلو

توصیه ساده درمان و پیشگیری نفخ معده

خوردن غذا پشت میز:
از این به بعد غذا را آهسته بخورید و کامل بجوید اگر شما بعد از غذا خوردن بلافاصله دراز بکشید،اجازه میدهید تا گاز هوا به درون شکم شما برود و این کاملا مضر میباشد.در حالت ایده آل ،شما باید مستقیم و صاف ترجیحا پای میز بنشینید.و وسط غذایتان نوشیدنی مصرف نکنید.که اگر این اتفاق بیفتد باعث افزایش مصرف هوا میشود و خطر ابتلا به گاز را نیز افزایش میدهد.و در صورتی که هوای بیش از حد را فرو ببرید،گاز درون بدن شما افزایش می یابد و به سمت پایین ،یعنی شکم شما میرود و باعث نفخ معده و شکم می شود.
مصرف سبزی جات :
مانند ،مارچوبه و کرفس در طول روز ،از گزینه های عالی برای نگهداشتن شکم شما در وضیعت نرمال می باشند.
شکم خود را ماساژ دهید:
مامان ها میدانند که وقتی شکم کودک درد گرفت آن را ماساژ دهند گاهی اوقات نفخ کردن ،ممکن است به دلیل یبوست یا رشد بیش از حد باکتری در روده ایجاد شود پس بنابراین آن را به آرامی ماساژ دهید تا شروع به حرکت کند وبهبود یابد.
یک متخصص جراحی در مرکز پزشکی دایکوسن در بوستان میگوید؛ ماساژ شما باعث حرکت کردن در دستگاه گوارش شما میشود. کنار کولون خود را نیز فشار دهید،از سمت راست شکمتان به قسمت معده تان بروید و سپس مجددا برعکس از سمت چپ شکمتان به قسمت معدتان بروید.
درمان خانگی نفخ معده
اجتناب از مصرف ویتامین ها قبل از خواب:
مصرف ویتامین ها، باعث تقویت سلامت شما می شود. بعضی از مکمل های ویتامین ،به علت وجود مواد معدنی خاص ،باعث افزایش ورم شکم می شود. ویرجینیا ،متخصص گوارش میگوید:؛برخی از مکمل های ویتامین دارای الکل های شکر غیر قابل جذب هستند. مانند:شربت های سوربیتول و زیسیتول .
اینها غیر قابل هضم هستند.به این خاطر که بدن ما دچار مشکل در هضم الکل های قندی ،مواد افزودنی ،پر کننده های موجود در برخی مکمل ها است.و باعث میشود که باکتری ها گاز تولید کنند خیلی بهتر است که ویتامین ها و مواد معدنی خود را از منابع طبیعی با خوردن یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.
تمرینات قبل از خوابتان کم است:
انجام حرکات ورزشی سبک قبل از خواب میتواند دلیلی برای حرکات مواد در طول شب و همچنین تسکین دهنده نفخ شکم در طول روز باشد.پیاده روی و یا انجام تمرینات ورزشی 15 دقیقه پس از خوردن باعث افزایش حرکت شما میشود و دستگاه گوارش را به حرکت در می آورد تا در صورت داشتن احساس نفخ به شما کمک کند.یک مطالعه بسیار دقیق و کوچک نشان داده است که انجام 15 دقیقه دوچرخه سواری به هضم و گوارش کمک میکند.و احساس نفخ آنها کمتر از زمانی است که به مدت 3 دقیقه در بین ورزش استراحت میکند.
درمان نفخ معده در طب سنتی
برای خواب آماده شوید:
نوشیدنی های گاز دار از بزرگترین مجرمان برای نفخ شناخته شده اند حداقل 2 ساعت قبل از خواب برای جلوگیری از استراحت سیستم گوارش خود،از این نوشیدنی ها و مواد غذایی اجتناب کنید چون حداقل 2،3 ساعت طول میکشد،تا معده خود را خالی کند و در حالی که آنزیم های گوارشی شما، گاز را به شکم تان میرساند.

پیشنهاد مطالعه

درمان تیروئید پرکار

درمان بلغم در طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید