مقالات سایت

تفاوت عرقیات سنتی و صنعتی

عرقیات سنتی و صنعتی

عرقیات سنتی بهتر است یا صنعتی ؟؟؟

در این بخش می خواهیم تفاوت عرقیات سنتی و صنعتی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

عرقیات گیاهی چیست؟

عرقیات گیاهی یکی از پرکاربردترین، فرآورده های گیاهان دارویی است که مورد مصرف فراوان در درمان بسیاری از بیماری ها دارد، که به دو روش سنتی و شرکتی تولید و عرضه می شوند.

روش تولید

در هنگام تهیه عرقیات سنتی، اسانس یا همان عصاره گیاه را که روغنی بوده و خواص درمانی قوی‌تری دارد از عرقیات جدا نمی‌کنند، اما در کارخانه‌ها اسانس از عرق گیاه جدا شده و هر کدام به تنهایی و با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود.

آیا همه عرقیات کارخانه ای در یک کیفیت هستند؟

میزان خلوص عرقیات متناسب با میزان عرق گیری متفاوت است؛ برای مثال کارخانه ای را مقایسه کنید که از 10 کیلو گیاه 50 لیتر عرق گیری میکند و همچنین عصاره آن را نیز جدا میکند با کارخانه ای که از 10 کیلو 30 لیتر عرق گیری کرده و عصاره آن را جدا میکند.

آیا همه عرقیات سنتی که به روش کارگاهی تولید میشوند کیفیت بالایی دارند؟

 جواب منفی است؛ عرقیات زمانی با کیفیت هستند که شرایط تولیدی در آنها رعایت شده باشد یعنی اینکه:

  1. به میزان مناسب عرق گیری شود.
  2. عصاره گیاه از عرق تهیه شده جدا نشود.

در صورتی که این شرایط رعایت نشود هیچ فرقی بین عرقیات کارخانه و سنتی وجود ندارد. میزان مناسب عرق گیری جهت مصرف درمانی با غلظت بالا به ازای 10 کیلو گیاه 10 لیترعرق می باشد. یعنی به ازای هر کیلو گیاه 1 کیلو باید عرق گیری شود تا عرق تهیه شده کیفیت درمانی داشته باشد و همچنین عصاره آن جدا نشود.

عطاری آنلاین گلدشت

تفاوت عرقیات سنتی و صنعتی

آیا همه عرقیات سنتی که تمام شرایط تولیدی را رعایت می کنند کیفیت برابری دارند؟؟؟

بازهم جواب منفی است؛ نکات دیگری وجود دارد که کیفیت و تاثیرگذاری عرقیات را بالاتر میبرد. یکی از این نکات استفاده از گیاهان وحشی یا پرورشی است. درست است که عرقیات سنتی که به روش کارگاهی تولید می شوند نسبت به عرقیجات کارخانه کیفیت بیشتری دارند اما بازهم عرقیات سنتی دارای رده بندی خاصی می باشد.

عرق تهیه شده از گیاهان دارویی که به صورت خودرو (وحشی) در طبیعت رشد می کنند با گیاهانی که بصورت پرورشی تولید می شوند از زمین تا آسمان است. و این نکته تفاوت عرقیجات سنتی است.

گیاهان دارویی موجود در طبیعت کمیاب است و به میزانی نیست که بتوان ظرفیت تولیدی کارخانه ها را تامین کند و پاسخگوی حجم تولید کارخانه ای باشد لذا بیشتر تولیدکننده های سنتی نیز به علت بالا بردن حجم تولیدی خود به سمت گیاهان پرورشی می روند.

مقاله های مرتبط 

شرایط نگهداری عرقیات گیاهی 

معرفی شهر ارومیه

خواص دمنوش رازیانه

عرقیات ضد سودا

درمان قطعی کبدچرب

عرقیات مفید برای غلظت خون

1 نظر در “تفاوت عرقیات سنتی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید